Tot ce trebuie sa stii despre casting

In modeling, castingul este interviul pentru obtinerea unui loc de munca si de aceea trebuie tratat cu seriozitate si profesionalism, mai ales ca aproape toate joburile din domeniu se obtin prin intermediul sau. Daca un client are nevoie de un model, invariabil organizeaza un casting.

In momentul in care acesta stie exact cu care modele doreste sa discute, castingul va fi unul restrans, cu un program fix, fiecare candidat sosind la ora dinainte stabilita. Cand clientul nu are decat o idee de la care porneste, cautarea se face prin intermediul unui “cattle call”, agentiile trimitand toate modelele care se incadreaza in cerintele jobului respectiv. Pentru acest tip de casting se da un interval orar, nu o ora fixa, de aceea in sala de asteptare se aduna zeci de modele care doresc sa participe.

Castingurile se desfasoara in diverse locatii, incepand de la sediul clientului, al agentiei de publicitate sau al agentiei de modeling, pana la studioul fotografic cu care se colaboreaza sau la un spatiu inchiriat in acest scop, unde sunt cel putin doua incaperi diferite – sala de asteptare si sala de interviu.

Atunci cand afli din timp de un casting, localizeaza pe harta adresa ca sa stii cat iti ia sa ajungi acolo, adapteaza-ti portofoliul si compozitele pentru tipul de job daca este cazul si pregateste-ti tinuta.

Daca ai un singur casting in ziua respectiva, imbraca-te in functie de tipul de job pentru care vei da proba, de exemplu un costum business pentru reclama la o banca.

Cand ai mai multe castinguri intr-o zi, alege o tinuta neutra, casual, comoda si stilata. Evita hainele fara forma, care nu iti vin bine, exagerat de scumpe sau care au logo-uri prea vizibile. Cheia este eleganta discreta. O fusta scurta, un top mulat si o pereche de pantofi cu toc sunt echipamentul perfect. Parul trebuie sa fie proaspat spalat, poate fi lasat liber sau prins lejer la spate, machiaj minim sau deloc, manichiura impecabila, parfum discret.

Nu in ultimul rand, un model profesionist are la el un telefon mobil, de preferat cu acces la internet, pentru a putea fi contactat in orice moment de catre agent, si o agenda in care isi noteaza toate detaliile castingurilor.

La intalnirile cu ora fixa asigura-te ca ajungi cu 15 minute mai devreme si mai ales nu intarzia. Odata ajunsa la un cattle call trebuie sa te inscrii pe lista de participare, uneori ti se vor solicita si masurile sau datele de contact (intotdeauna cele ale agentiei, nu personale), dupa care vei primi un numar de ordine cu care vei intra la interviu. Profita de perioada de asteptare pentru a-ti verifica materialele de prezentare si pentru a discuta cu celelalte participante.

Dupa ce ai intrat in sala de interviu, saluta politicos, prezinta-te, ofera-le intervievatorilor portofoliul tau si asteapta sa fii invitata pentru a lua loc. Nu fi dezamagita daca book-ul tau primeste numai cateva secunde de atentie, este un lucru firesc atunci cand personalul de casting trebuie sa discute cu zeci de persoane intr-o zi. Daca este timp, poti sa ceri mai multe detalii despre job, interesul tau ii va ajuta sa te tina minte. Chiar daca interviul este scurt, da-ti silinta sa folosesti la maxim fiecare minut, abordeaza o atitudine optimista, ofera informatii pozitive despre abilitatile tale profesionale si nu da semne de disperare, iti aduc doar deservicii.

Cum sa treci peste refuzuri

Modelingul este un domeniu in care raspunsurile negative sunt mai frecvente decat cele pozitive, asta chiar si atunci cand ai calitatile necesare pentru succes si indeplinesti toate standardele de profesionalism. Pastrarea increderii si a atitudinii pozitive in fata refuzurilor repetate este una dintre calitatile esentiale pentru o cariera indelungata. La fiecare casting clientul are in minte infatisarea ideala pentru job si alege modelul care se apropie cel mai bine de acea imagine. Asta nu inseamna ca celelalte persoane care au participat la selectie sunt mai putin frumoase sau valoroase decat cea aleasa, inseamna pur si simplu ca aceasta din urma s-a potrivit mai bine pentru jobul respectiv.

Trebuie sa intelegi ca, de fiecare data cand participi la un casting, din punct de vedere statistic, ai sanse mai mari sa nu fii angajata decat sa fii. De aceea nu trebuie sa iei refuzurile ca pe o insulta personala, pur si simplu aceasta este natura domeniului.

Invata sa accepti refuzurile cu eleganta si sa mergi mai departe!

Primul job

Cand un client te angajeaza, o face prin intermediul agentului tau, care te anunta in acest sens si iti ofera toate informatiile de care ai nevoie: tipul de job, plata, data si ora sedintei, locul de desfasurare, numele fotografului, daca trebuie sa aduci tu haine si accesorii, detalii despre coafura si machiaj. Nu ezita sa ii pui cat mai multe intrebari, sa il anunti daca nu ai unele dintre tinutele solicitate etc. Exista situatii in care un client ia in considerare doua sau trei modele pentru un job si, pana se decide, face cu fiecare un “provisional booking”, numit si “option” sau “pencil”. Aceste “provisionals” sunt joburi posibile, nu confirmate, insa trebuie luate in considerare pentru stabilirea programului.

Atunci cand nu sunt alte cerinte din partea clientului, trebuie sa te prezinti la ora si locul mentionate intr-o imbracaminte confortabila, care nu iti lasa urme pe corp. Ca si in cazul castingului, parul trebuie sa fie proaspat spalat – fara spuma, fixativ sau gel, fata curata, fara machiaj, pielea, tenul si buzele bine hidratatate, mainile ingrijite, manichiura si pedichiura proaspat facute, cu lac transparent sau french style, iar parfumul si deodorantul sa fie aplicate cat mai discret.

Un model profesionist este intotdeauna pregatit pentru orice situatie, iar geanta sa de serviciu reflecta acest lucru. In ea se gasesc: produse cosmetice pentru machiaj si demachiere (de la crema hidratanta, fond de ten, pudra, farduri de ochi, dermatograf, rimel negru, fard de obraz, pana la creion de buze, balsam, ruj si luciu de buze), agrafe de par si elastice, deodorant care nu pateaza, perie si pasta de dinti, absorbante de tip protege slip, servetele umede si uscate, lenjerie intima (slip tanga, cat mai ingust la spate, fara model, de culoarea pielii, de preferat cu bata transparenta, sutien push up de culoarea pielii, alb si negru, dres 15 DEN fara bazon, de culoarea pielii si negru) si cel putin o pereche de pantofi sau sandale simple, cu toc inalt. Iar daca modelul trebuie sa aduca tinute personale pentru sedinta foto, geanta este inlocuita de un bagaj cu rotile, iar hainele trebuie sa fie curate si calcate.

Sedintele foto

Numite si photo shoots sau shootings, sunt printre activitatile cele mai frecvente ale unui model. In functie de cerinte, se impart in: comerciale (pentru promovarea unui produs sau serviciu, de exemplu sedinte foto de beauty pentru produse cosmetice sau parfumuri, pentru campanii publicitare, pentru realizarea de cataloage etc.) si editoriale.

Indiferent de scop, sedintele foto implica un efort organizatoric, financiar important si un numar mare de persoane, pentru ca produsul final sa fie de calitate. Astfel, majoritatea lor sunt solicitate de client prin intermediul unei agentii de publicitate sau de PR, care coordoneaza creativ sedinta foto si care alege modelul sau modelele si fotograful. In cazul unui editorial pentru o revista, editorul va fi directorul creativ al sedintei.

Echipa unei sedinte foto este alcatuita din art director, responsabil de conceptul creativ, reprezentanti ai clientului, fotograful si asistentii lui, stilisti, modele, make-up artisti, hair stilisti.

Fotograful este cel care lucreaza direct cu modelul si il indruma pe parcursul sedintei cu privire la posturile si expresiile necesare. Dar modelul trebuie sa inteleaga ce rol are si sa-l interpreteze cat mai bine. De exemplu, pentru o reclama, capacitatea de a juca un personaj va fi cea mai importanta, in editorialele de moda conteaza expresivitatea si atitudinea, iar la sedintele foto pentru catalog eficienta este cuvantul cheie datorita volumului de munca ce trebuie realizat intr-un timp cat mai scurt, scenariul este minim, cele mai importante fiind zambetul si postura eleganta.

Primul pas pentru o astfel de sedinta este realizarea machiajului si a coafurii. Multi make-up artisti le recomanda insa modelelor (femei si barbati) sa-si aduca tot timpul cu ei produsele cosmetice pe care le folosesc de obicei, se evita astfel posibile reactii negative la brandul pe care artistul il are la dispozitie. Cel putin lotiunea si  crema hidratanta ar trebui sa fie potrivite pentru pielea modelului.

De la realizarea machiajului, care poate sa dureze cateva ore, si pana la terminarea sedintei, modelul nu trebuie sa isi atinga fata, iar in pauza de masa trebuie sa fie foarte atent la cum mananca, de exemplu, lichidele vor fi baute cu paiul pentru a se mentine rujul. La fel de sensibila este si coafura, care o data facuta, nu trebuie deranjata.

Machiajul, coafura si tinuta sunt realizate in conformitate cu ideea creativa, iar modelul nu trebuie sa-si exprime opinia, chiar daca nu ii sunt pe plac.

In timp ce modelul este la coafura si machiaj, restul echipei pregateste cadrul necesar pentru ideea creativa. Cand totul este gata, sedinta foto incepe. Fotograful explica tuturor ce doreste sa obtina, aranjeaza modelul intr-o pozitie initiala si apoi asteapta ca acesta sa se miste in conformitate cu instructiunile primite. Nu se fac miscari bruste, se trece de le o postura la alta incet, astfel incat fiecare pozitie interemediara sa poata fi inregistrata.

Prezentarile runway

Pentru majoritatea oamenilor, modelingul inseamna in primul rand prezentari de moda. Cu toate acestea, doar un mic procent dintre modele ajunge sa lucreze efectiv pe catwalk, deoarece standardele sunt foarte stricte. Nu se fac exceptii in ceea ce priveste inaltimea minima (de 1,75 m), mersul specific (pe tocuri inalte si foarte hotarat), care transmite incredere, siguranta etc. Scopul unui model este de a insufleti vesmintele, da a le pune in valoare.

Selectia pentru un show runway se desfasoara astfel: in functie de lookul dorit de client, directorul de casting contacteaza agentiile si solicita compozitele modelelor cu caracteristicile respective. Din cele 1000, 1500 de carduri primite, directorul va alege doar 100, apoi le trimite clientului. Acesta din urma selecteaza 40, 50 de modele pe care le cheama la casting. Dintre cele prezente, vor fi angajate doar modelele care impresioneaza prin personalitate, profesionalism si infatisare. Aceasta combinatie, mai mult decat un book grozav, face diferenta foarte mare pentru directorii de casting.

Inainte de show-ul efectiv, se probeaza si se modifica hainele, astfel incat, la prezentare, sa se potriveasca perfect, si se repeta regia (momentele intoarcerilor, stilul in care se va defila etc.) cu un coregraf. Aceasta rutina trebuie invatata bine, improvizatia nu este incurajata pe catwalk.

In cadrul unei prezentari un model isi poate schimba de 3, 4 ori tinuta, insa fiecare are un garderobier propriu care il asista in spatele scenei. Incaperea in care se schimba hainele este una comuna, aglomerata si plina de activitate, in concluzie nu se poate vorbi despre intimitate.

Pe scena totul trebuie sa se desfasoare impecabil, iar eventualele erori sa fie depasite cu eleganta si aplomb.

Reclame TV

Deseori modelele sunt solicitate sa apara in reclame TV, videoclipuri sau emisiuni. Fiind vorba despre un material video, aceste joburi necesita in plus calitati actoricesti, iar productia lor se aseamana mult cu cea a sedintele foto. Se lucreaza insa cu o echipa mai mare, formata din: regizor, producator, cameraman, asistenti, luministi, electricieni, stilisti, si dureaza mai mult decat un photo shoot. O reclama de 30 de secunde poate sa fie filmata in cateva zile.

Pe langa beneficiile de imagine pe care aceste joburi ti le aduc, sunt o ocazie excelenta pentru descoperirea talentului in actorie sau a interesului pentru televiziune, ceea ce iti va fi de folos in viitor.

MANAGEMENTUL CARIEREI IN MODELING

Teoretic, agentia este angajata modelului. Insa doar teoretic, deoarece, practic, relatia dintre cele doua parti trebuie sa fie una de colaborare, o cariera de durata fiind rezultatul unui efort comun. Este foarte important sa iti placa sa lucrezi cu agentia pe care ti-ai ales-o, in special cu agentul care se ocupa de tine, si sentimentul sa fie reciproc, iar aceasta sa te considere unul dintre cele mai valoroase modele din portofoliul sau. Fiecare casting la care participi, de fiecare data cand te intalnesti cu un potential client, tu reprezinti agentia. Iar daca ai un comportament neadecvat, se reflecta negativ asupra intregii agentii si a relatiilor pe care le are cu clientii. Cand acest lucru se intampla, poti fi sigura ca si tu vei avea de suferit – vei fi trimisa la tot mai putine castinguri si iti vei face o reputatie de persoana dificila, ceea ce nu te avantajeaza.

Astfel, cheia succesului este construirea unei relatii sincere, atente cu agentul tau, si abordarea unei atitudini profesionale in toate intalnirile de afaceri.

Punctualitatea, politetea si amabilitatea sunt obligatorii daca vrei sa devii un model de top.

Odata lansata, o cariera se consolideaza si se promoveaza prin intermediul unei combinatii de joburi diferite. Este nevoie de realizarea unui echilibru intre serviciile bine platite, dar care nu aduc notorietate, precum show-urile runway, si cele care aduc bani foarte putini, insa mult prestigiu, de exemplu aparitiile pe copertile si in editorialele revistelor de moda. Din cele din urma rezulta cele mai multe beneficii de imagine, care determina apoi obtinerea mai multor joburi bine platite. Contractele de exclusivitate cu branduri de beauty sau de fashion sunt unele dintre sursele cele mai importante de castiguri in modeling, iar realizarea de test shots cu fotografi de moda celebri sunt benefice pentru promovarea imaginii.

Agentia este cea care iti va ghida alegerile pentru obtinerea celor mai bune rezultate.

Un alt element important pentru o viata profesionala de durata este o gestiune inteleapta a finantelor. Multe modele se trezesc la sfarsitul carierei fara niciun ban, datorita faptului ca nu stiu sa isi managerieze veniturile. Este foarte dificil sa pastrezi un comportament rational si sa te gandesti in perspectiva cand, de tanara, incepi sa castigi sume mari.

In majoritatea cazurilor, modelingul este o cariera scurta, de aproximativ un deceniu, de aceea trebuie sa iti faci planuri pe termen lung. Sfatuieste-te cu oamenii in care ai incredere, nu cheltui ceea ce nu ai castigat inca, nu iti investi banii in haine si accesorii de marca, pentru ca peste cativa ani vei prefera un cont plin in locul unui dulap cu tinute demodate, si nu da nimanui control complet asupra banilor tai, nici macar parintilor.

In acest fel, modelingul poate fi mai mult decat o experienta de viata, devenind o temelie pentru orice plan de viitor.

Daca iubesti modelingul si esti sincera cu tine insati poti avea o cariera de lunga durata. Ideal este sa incepi sa o planifici din timp, sa iti propui teluri pe termen lung, in colaborare cu agentul tau. Odata cu inaintarea in varsta, lookul tau trebuie sa evolueze, la fel si tipurile de joburi pe care le vei cauta. Astfel, la 35 de ani, nu vei mai fi tanara ingenua din editorialele de moda, nici nu vei mai defila pe catwalk, insa poti fi unul dintre modelele comerciale care interpreteaza cu succes diferite roluri, de exemplu rolul mamei in reclame pentru diferite branduri, in televiziune sau in cataloage de prezentare. Mai mult, unele dintre cele mai ocupate si mai bine platite modele sunt cele din diviziile clasice, care, la peste 40 de ani, castiga sute de mii de dolari anual.