Este principalul material de prezentare al unui model si reflecta activitatea profesionala a acestuia. Contine o colectie de minim 6, maxim 20 de fotografii, cu dimensiunea A4 sau A3, si extrase din reviste in care apare modelul. Are o structura flexibila, pozele sunt protejate de folie si pot fi inlocuite oricand, iar ordinea paginilor poate fi schimbata cu usurinta.

Un portofoliu cuprinde fotografii profesionale, pagini de revista cu aparitiile cele mai interesante ale modelului si eventual o serie de polaroide reprezentative (imagini in care acesta nu este machiat, parul si tinuta ii sunt simple, scotandu-i astfel in evidenta infatisarea naturala).

Acest material este alcatuit de catre, sau cu ajutorul agentiei, care stie ce fel de look trebuie sa scoata in evidenta pentru fiecare model in parte. In principiu, fotografiile incluse prezinta posturi si expresii variate, o privire de ansamblu asupra aptitudinilor modelului. Orice model book are cel putin un portret, o fotografie a intregului corp, una de moda, si imagini in care modelul interactioneaza cu alte persoanje.

Daca book-ul apartine unui model specializat intr-un anumit domeniu, el va reflecta doar aceasta specializare. De exemplu, portofoliul unui model sportiv nu va include instantanee de moda sau de catwalk, acestea nefiindu-i utile in cariera.

Pentru ca structura sa flexibila o permite, multe modele isi schimba ordinea fotografiilor din portofoliu in functie de cerintele joburilor pentru care aplica, mutand la inceput imaginile cele mai potrivite pentru tema fiecarui casting.

De asemenea, book-ul unui model care lucreaza nu este fix, ci se dezvolta si se schimba odata cu evolutia activitatii acestuia. Insa in general, este bine ca prima imagine sa fie un head shot interesant, iar ultima sa fie o fotografie de impact, pentru ca privitorul sa ramana cu o impresie buna de la inceput pana la sfarsit.

In prima sau in ultima coperta a portofoliului sunt incluse cateva compozite (carti de vizita ale unui model) care trebuie lasate fiecarui client cu care acesta se intalneste. Chiar daca unii dintre ei pot solicita retinerea unei fotografii din portofoliu, acest lucru nu este recomandat. Cei care care doresc mai multe informatii sunt indrumati spre agentie.

Modelul trebuie sa se asigure ca are back-up fizic sau electronic dupa toate fotografiile din portofoliu, este necesar pentru cazurile in care acesta se pierde sau este distrus.

Test shots

Una dintre metodele de innoire a portofoliului unui model este realizarea de test shots. Deseori, modelele si fotografii de moda doresc sa isi actualizeze sau sa-si imbunatateasca materialele de prezentare, fara sa aiba joburi care sa le permita acest lucru. Realizeaza astfel sedinte foto numite test shots, ale caror costuri sunt suportate de ambele parti, atat de model, cat si de fotograf, iar imaginile rezultate sunt folosite pentru promovare. Cand participi la astfel de sedinte foto este bine sa investesti in machiaj profesional, in cazul in care acesta nu se poate obtine tot in regim de colaborare, deoarece creste mult calitatea imaginilor finale.

In aceste situatii fotografii obisnuiesc sa solicite modelului semnarea unui document numit “release”, care le da dreptul de a folosi imaginile rezultate in urma sedintei foto in anumite scopuri, chiar si comerciale. Desi este o practica obisnuita, un model care are un agent trebuie sa se consulte cu acesta inainte de a semna un astfel de acord. Se poate solicita fotografului un procent din veniturile obtinute la vanzarea imaginii.

Informeaza-te despre copyright-ul asupra fotografiilor finale, in cazul unor test shots trebuie sa le primesti la dimensiune maxima si sa le poti folosi oricum doresti. Exceptiile se discuta impreuna cu agentul.

Compozitul (compcard, zed card)

Este cartea de vizita a oricarui model, de cele mai multe ori in format A5, imprimat fata-verso. Contine fotografii, masurile acestuia si datele de contact ale agentiei de care apartine. Nu se folosesc datele de contact personale atunci cand modelul este reprezentat de o agentie, toti clientii prefera sa lucreze prin intermediul acesteia.

De obicei, pe fata cardului se imprima o singura imagine de impact, iar pe verso mai multe fotografii mici, care ilustreaza expresiile diverse ale modelului: full body, cu mai multe persoanje, high fashion etc. Unde este cazul, imaginile vor scoate in evidenta caracteristicile exceptionale – picioare foarte lungi sau zambet superb de exemplu.

Acest material este realizat tot de catre agentie pentru modelele pe care le reprezinta si trebuie actualizat anual sau atunci cand se fac schimbari importante in lookul modelului, pentru a ramane relevant. Persoanele versatile, care se potrivesc pentru mai multe tipuri de joburi (moda, runway, comercial, catalog), pot sa isi tipareasca mai multe compozite diferite, pentru fiecare specializare in parte.

Fiind precum o carte de vizita, modelul va distribui compozitul la fiecare interviu sau casting la care participa si il va folosi ca material de promovare in orice situatie formala sau informala.

Website-ul agentiei

Majoritatea agentiilor de modeling isi prezinta modelele online, prin intermediul website-urilor proprii. Aici apar toate modelele reprezentate de agentie, cu cele mai importante imagini din portofoliul lor.

Portofoliul online trebuie sa fie actualizat si divers, sa reflecte toate abilitatile profesionale ale unui model.

Cu rare exceptii, semnarea contractului cu o agentie este doar primul pas in construirea unei cariere solide. Dupa incheierea acestuia trec cel putin 6 luni, 1 an pana cand modelul va avea joburi in mod constant, timp in care agentia ii organizeaza sesiuni de instruire, test shots cu fotografi de moda si ii pregateste materialele de prezentare si promovare. In aceasta perioada veniturile din modeling nu sunt suficiente, frecvent fiind nevoie de un al doilea job. Iar succesul efectiv depinde atat de atitudinea, comportamentul, perseverenta modelului, de calitatea relatiei cu agentia mama, cat si de trendurile din modeling.

Obtinerea si indeplinirea cu succes a primelor joburi sunt pasii cei mai importanti pentru un model incepator. In primul rand, trebuie precizat ca aceasta este o etapa destul de dificila, deoarece directorii de casting prefera sa angajeze persoane cu experienta. Cand insa ti se ofera sansa sa iti demonstrezi calitatile, profita la maximum de ea si asigura-te ca faci o impresie pozitiva tuturor membrilor echipei cu care colaborezi. Daca ai o prestatie buna, aceasta se va reflecta in produsul final, clientul va fi multumit, te va tine minte si va vrea sa mai lucreze cu tine si alta data, fotograful te va recomanda mai departe, va dori sa faca si test shots cu tine, iar un feedback pozitiv din partea echipei catre agentie inseamna cresterea increderii acesteia in tine si, in consecinta, a numarului de castinguri la care vei fi trimisa.

Avand in vedere efectele pe care primele joburi le au asupra carierei tale, trebuie sa te pregatesti astfel incat sa poti face fata oricarei provocari profesionale