Majoritatea covarsitoare a modelelor lucreaza prin intermediul unor agentii profesioniste, care le asigura instruire de specialitate, le promoveaza in modeling, intermediaza si negociaza contractele. Si asta deoarece toate joburile bine platite sunt ofertate prin intermediul agentiilor. Doar colaborand cu o agentie, directorii de casting pot fi siguri ca nu isi pierd timpul intervievand persoane nepotrivite si ca le sunt trimise doar modelele care corespund criteriilor anuntate de ei. De obicei angajatorii sunt sceptici atunci cand intalnesc modele independente, care lucreaza fara agent, deoarece nu au nicio garantie in ceea ce priveste profesionalismul lor si evita sa le contacteze.

Cea mai buna strategie pentru a deveni model local sau international este sa gasesti o agentie care considera ca ai potential si doreste sa te reprezinte. Odata ce ai semnat un contract de exclusivitate, acea agentie devine agentia ta mama. Rolul sau este de a se ocupa de pregatirea ta ca model, de alcatuirea unui portofoliu fotografic reprezentativ si de promovarea ta. Daca ai caracteristicile necesare reusitei la nivel international, agentia te va trimite intr-una dintre capitalele modei (Milano, Paris, Londra sau New York) prin intermediul colaborarilor pe care si le-a dezvoltat de-a lungul timpului, pentru a te face cunoscuta. In schimbul tuturor acestor servicii, agentia va primi un comision de 10% sau 20% din veniturile modelelor cu care colaboreaza in exclusivitate.

Debutul in modeling si primul pas in gasirea unei agentii se fac de obicei prin una dintre urmatoarele metode: contactarea directa a agentiilor, concursurile de frumusete si scouting. Desi pare ciudat, debutul in modeling NU se face prin intermediul scolilor de modeling decat extrem de rar.

1. Contactarea agentiilor prin internet

Este cel mai frecvent folosita metoda de lansare a unei cariere in modeling. Prin intermediul internetului, gratuit, pot fi abordate zeci de agentii locale sau internationale. Pentru aceasta procedura nu ai nevoie decat de o serie de imagini reprezentative pentru felul in care arati in prezent si de o lista cu adrese de e-mail. Atentie insa, nu este nevoie de fotografii profesionale pentru inceput. Nu te lasa pacalita de asa-zisii experti care incearca sa te convinga sa cheltuiesti sume importante pe un portofoliu de model.

Sunt suficiente cateva imagini simple, pe care ti le poate face un prieten sau familia, la tine acasa, cu un aparat foto obisnuit. Doar dupa ce o agentie profesionista si-a exprimat o parere pozitiva despre potentialul tau pentru un gen sau altul de modeling are rost sa te gandesti la un portofoliu foto profesional (de obicei acesta se realizeaza sub indrumarea agentiei respective).

Iata cateva exemple de fotografii:

In continuare trebuie sa iti alcatuiesti o lista cu agentiile de modeling pe care doresti sa le contactezi, dar, inainte de toate, este bine sa te informezi temeinic despre acestea prin intermediul eventualelor cunostinte pe care le ai in domeniu, de pe internet, in presa locala si nationala, de pe forumuri etc. Daca ai de unde alege, contacteaza-le in primul rand pe cele din localitatea ta sau din cel mai apropiat oras, mai ales daca nu ai terminat inca scoala si nu te poti dedica modelingului full time. Si asta deoarece vei fi chemata la o intalnire cu agentii de casting daca imaginile tale trezesc interesul, iar dupa semnarea unui contract va trebui sa mergi frecvent la sediul agentiei pentru instruire si sedinte foto.

Dupa ce ai facut aceasta selectie, afla care sunt modalitatile de inscriere pentru fiecare. In prezent majoritatea companiilor ofera formulare online, deci iti vei putea trimite fotografiile prin internet. Fii atenta ca fisierele sa nu depaseasca dimensiunea maxima acceptata de fiecare site in parte. Acestea iti vor evalua aplicatia si, in cazul in care considera ca ai potential si ca imaginea ta se potriveste cu profilul agentiei, atunci vei fi invitata la o intalnire de casting. In maxim 10, 15 zile orice companie serioasa iti va raspunde la mesaj, chiar daca raspunsul este negativ. Daca ai intre 14 si 17 ani si nu primesti niciun raspuns la un prim contact, sau daca acesta este negativ, este indicat sa revii la aceleasi agentii peste 6 luni cu niste imagini noi – atat aspectul tau fizic, cat si lookurile la moda se pot schimba mult in aceasta perioada.

2. Open calls – vizitarea agentiilor

Daca locuiesti intr-un oras mare, sau daca iti permiti sa calatoresti intr-una dintre capitatele internationale ale modei, atunci poti sa vizitezi personal sediul celor mai importante agentii din locatiile respective. Trebuie doar sa te informezi cu privire la metodele de recrutare pe care le prefera fiecare companie in parte, multe dintre ele nu accepta intalniri neprogramate, altele au anumite zile dedicate acestora etc. Abordeaza-le pe fiecare conform cerintelor lor, ai astfel sanse mai mari sa faci o impresie pozitiva.

Majoritatea agentiilor organizeaza la sediul propriu si open calls, evenimente de recrutare in cadrul carora oricine doreste sa devina model poate sa se intalneasca cu reprezentantii firmei. Datele pentru open calls sunt anuntate prin intermediul website-urilor si a presei. In cautarea talentelor promitatoare, agentiile mari obisnuiesc sa organizeze open calls si in alte locatii decat la propriul sediu. Atunci cand sunt planuite de agentii profesioniste, aceste vizite sunt 100% gratuite. Orice fel de taxe pentru participare semnaleaza o inselatorie, este bine sa eviti complet astfel de situatii, indiferent ce promisiuni ti se fac.

La vizite sau open calls te poti imbraca intr-o tinuta casual confortabila, care iti scoate discret in evidenta silueta. Este recomandat sa porti tocuri, sa ai parul proaspat spalat, lasat liber sau prins lejer la spate, iar fata sa fie curata, fara machiaj. Nu este nevoie de portofoliu profesional si nu este obligatoriu sa duci cu tine poze (doar daca le ai deja), cand sunt interesate, agentiile iti vor face imediat cateva fotografii.

In acest caz, doar cei cu potential real vor fi contactati ulterior de scouts, lipsa de feedback trebuie interpretata ca raspuns negativ.

3. Scouting

Sau descoperirea de modele noi, este o activitate desfasurata de un scout, angajat sau colaborator al unei agentii de modeling. Nume celebre precum Naomi Campbell, Kate Moss, Claudia Schiffer sau Iman au fost descoperite prin scouting.

Agentiile mari au cel putin un scout care se ocupa doar de gasirea noilor talente, iar in agentiile mai mici acest rol este asumat de majoritatea membrilor echipei.

Scouting-ul este una dintre metodele folosite de agentii pentru a-si imbogati portofoliul, si tinteste in special persoanele cu potential, care nici nu stiu ca ar putea deveni modele. In majoritatea cazurilor, scout-ul isi petrece timpul in locuri frecventate de tineri, precum mall-uri, cinematografe sau cluburi, si ii abordeaza personal pe cei interesanti. Daca exista resurse financiare, el calatoreste si in alte orase sau chiar in strainatate. Pe langa scout-ul oficial, cei care lucreaza in industria modei – agentii, fotografii sau stilistii de exemplu – sunt mereu cu ochii in patru in cautarea urmatorului topmodel. In momentul in care intalnesti una dintre aceste persoane, ti se face mai intai o scurta prezentare a agentiei si apoi o invitatie deschisa la o discutie mai amanuntita in sediul firmei. Ramane la latitudinea ta daca si cand vei actiona.

Tine minte, o persoana corecta nu te va presa sa iti dezvalui date personale, sa iei o decizie pe loc, sa te prezinti la interviu singura sau intr-o locatie dubioasa, si in nici un caz nu iti va cere sa achiti vreo taxa sau un serviciu care ar conditiona buna desfasurare a interviului. Atunci cand esti abordata de un scout autentic, poti fi sigura ca agentia considera ca ai potential si ca abia asteapta sa te intalneasca. Nu poate fi vorba despre conditii eliminatorii sau taxe de interviu. Cand insa acestea apar, trebuie sa te puna in garda cu privire la onestitatea celui care ti le prezinta, fiind de obicei semnele unei inselatorii.

Cu toate ca este o metoda placuta de a-ti face debutul in modeling, fiind o confirmare a calitatilor tale, este in acelasi timp o solutie de lansare nesigura, care depinde in exclusivitate de noroc. Atunci cand ai planuri ferme, nu astepta sa fii descoperita, actioneaza tu prin intermediul concursurilor de frumusete sau abordand direct agentiile.

4. Concursurile de frumusete

In tara noastra se organizeaza mai multe tipuri de astfel de competitii: cele de miss, locale sau nationale, si cele prin intermediul carora se cauta talente noi pentru modeling, asa-numitele “new faces”. Concursurile de miss locale sunt organizate de companii si institutii din zona si prezinta de obicei un interes limitat in lumea modei, cele nationale sunt deseori francize ale unor competitii similare internationale, iar cele pentru new faces sunt organizate de agentii de modeling sau de reviste de moda. Toate accepta aplicante cu sau fara experienta in domeniu, iar informatiile necesare pentru participare se gasesc pe website-urile lor oficiale. Inainte de a te inscrie insa, citeste cu atentie regulamentele de participare, regulile sunt destul de stricte si este bine sa stii de la inceput in ce te implici.
Desi toate aceste evenimente sunt metode de a te face cunoscuta, exista o diferenta in ceea ce priveste oportunitatile pe care fiecare ti le ofera. Prin intermediul concursurilor de miss poti sa te lansezi si in viata publica, asa cum au facut-o Andreea Marin, Simona Patruleasa sau Roberta Anastase, iar cele de tip “new faces” sunt destinate modelingului fashion si catwalk. Chiar daca se intampla sa nu castigi, ai sansa de a fi remarcata si de a-ti lansa o cariera in aceasta industrie.

Cateva dintre competitiile romanesti importante:

Miss Univers Romania – Leo & Leo International SRL are licenta de organizare a Miss Universe pentru tara noastra din anul 2007. Website oficial: www.missuniverseromania.com

Miss World Romania – din 2009 PLATINUM Agency SRL este licentiata pentru organizarea editiei romanesti a concursului. Website oficial: www.infofashion.ro

Miss Romania – se desfasoara sub egida Organizatiei Miss Romania. Website-uri oficiale: www.missromania.ro, www.missromania.tv

Elite Model Look Romania – este cel mai prestigios concurs de modele din lume si cea mai mare retea de scouting de modele. Mai multe informatii pe www.elitemodellookromania.com

5. Scolile de modeling

NU trebuie sa participi la cursuri de modeling pentru a deveni model, nu este nevoie sa absolvesti o scoala ca sa poti lucra in acest domeniu. Desi aceasta metoda este valabila pentru majoritatea profesiilor, in modeling nu ai nevoie de educatie formala. Acest lucru este confirmat de o multime de profesionisti din cele mai importante agentii din lume, care spun ca scolile de modeling trebuie privite cel mult ca niste oportunitati pentru dezvoltarea personala, si nu ca un pas necesar pentru succes. Daca indeplinesti cerintele fizice si esti pasionata de o astfel de cariera, poti sa contactezi agentiile, chiar daca nu ai niciun fel de experienta practica, nu este nevoie de cursuri speciale.

Totusi, aceste institutii sunt un bun start pentru persoanele mai timide care au nevoie sa isi consolideze increderea in fortele proprii si abilitatile in fata camerelor de luat vederi. Sunt de asemenea o sursa de informatii utile, deoarece oferta lor de invatamant include cursuri despre sistemul de lucru in modeling, practica pentru catwalk si fotografie, sfaturi pentru ingrijire personala etc.